Pages

Translate

Search This Blog

04 July 2013

Amalan dan Doa bagi Ibu Menyusu

Selepas saya kenal shaklee, saya semakin bersemangat sebenarnya nak teruskan breasfeed baby sampai 2 tahun.

Dari situ juga, saya mula tahu banyak ilmu dan amalan yang boleh diamalkan bagi ibu menyusu c:


Antara Amalan yang boleh diamalkan:

1. Baca Selawat dan Bismillah sebelum menyusu dan mengepam

2.Doa untuk menambahkan susu:

Ya Allah, permudahkanlah segala urusan kehidupanku, banyakkanlah susuku untuk bayiku, dan permudahkanlah perjalananku untuk
yang telah memperkenalkan menyusukan anakku agar menuruti segala yang telah Engkau syariatkan.

Ya Allah seberapa banyak susu yang aku perolehi hari ini , penuhilah dengan rahmatMu dan keberkatan di sisiMu. Semoga dengan keberkatanMu, susu yang sedikit menjadi banyak dan kenyang buat anakku. Amin

-->Sambil baca letakkan tangan pada b dan doa semoga Allah murahkan rezeki untuk menyempurnakan penyusuan hingga 2thn.

3. Zikir Ya Matin (70x) setiap pagi dan malam, kemudian hembuskan pada air & minum
(Saya buat pada air jug 2liter, jadi dapatlah minum dalam 4liter sehari hehe ingat, air kene banyak ye ibu2 c:)

4. Amalan2 surah- surah berikut:

- Surah al-Hujurat & al-Kauthar

- Surah Yasin ayat 72-73

- Surah Ar- ad ayat 8-9



Dari aspek pemakanan pula:

1. Minum susu atau unsur2 dairy product. Untuk saya, saya memang tak boleh telan susu tu.Jadi cukup dengan soya (melalui ESP powder) dan supplement kalsium dan vitamin D luar (saya mengamalkan 4bj ostematrix sehari)

2. Banyakn minum air sekurangnya 3Liter sehari

3. Elakkan pengambilan kafein

4. Makan makanan berkhasiat semasa mengandung dan selepas bersalin

5. Juga boleh mengambil makanan asli sebagai peransang susu seperti:

- minyak zaitun asli:minum satu sudu setiap pagi sebelum makan

- kaya vitamin B & asid folik :sayuran hijau seperti kucai, sawi, lobak

- yang tinggi kalori : longan kering, kurma

- tinggi protein:kacang soya, kacang hijau, alfalfa

- banyak vitamin A dan C : buah-buahan citrus, beri

- boleh memanaskan badan :halba (fenugreek), habbatussauda’ dan jenis2 herba atau rempah ratus

- yang mencetuskan hormon gembira – coklat


Amin c:


Hubungi saya untuk maklumat lanjut:

Your Shaklee Independent Distributor; Najmi Anuar (ID 854348)

♥ SMS/call/whatsapp/: 010- 2325408/ 019- 6695408
♥ Email: mommyqalesya@gmail.com
♥ Facebook: https://www.facebook.com/najmi.anuar.1
♥ Pengedar shaklee anda di Penang dan seluruh Malaysia: COD di kawasan Jawi dan SPS (SPU dan SPT Penang/Island mengikut kawasan)


No comments: